جدیدترین اخبارهای دنیای gsm

مایوس‌کننده‌ترین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ میلادی

هرچه انتظار کاربران و مشتاقان بازار گوشی‌های هوشمند از محصولی در این سطح از بازار بیشتر باشد، به همان اندازه احتمال مایوس‌شدن آن‌ها هم بیشتر می‌شود. این روندی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی باعث شد برخی محصولات عرضه شده به این بازار، لقب مایوس‌کننده‌ترین‌ها را به خود اختصاص دهند.

مایوس‌کننده‌ترین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ میلادی
مایوس‌کننده‌ترین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ میلادی

 در ادامه نگاهی به این گوشی‌های هوشمند خواهیم داشت.

iPhone 8 Apple
شاید یکی از نام‌هایی که تا پیش از رونمایی اپل از پرچمدارهای جدید، انتظار نداشتیم در لیست ما قرارگیرد همین آیفون ۸ کوپرتینو بود. با وجود این، اپل دلایل متعددی را در اختیار ما قرار داد تا حداقل یکی از آیفون‌های جدیدش را در این لیست قرار دهیم.

 اپل در سال جاری میلادی با رونمایی از سه آیفون جدید از جمله محصول متفاوت خود یعنی iPhone X (آیفون ۱۰) تا حد زیادی کاربران را شگفت زده کرد اما پرسشی که مطرح می‌شود آن است که آیفون ارزان‌تر یعنی iPhone 8 چه قابلیت‌های جدید و جذابی دارد؟ به نظر می‌رسد به جز قابلیت شارژ بی‌سیم، این محصول حرف چندانی برای گفتن ندارد.

به بیان دیگر، آیفون ۸ تصمیمی محافظه کارانه از سوی اپل بوده تا در صورت بازخورد نامناسب بازار نسبت به آیفون ۱۰ متحول شده، بتواند شکست اپل را کم‌رنگ‌تر کند. البته درنظر داشته باشید که به روزرسانی در سرعت پردازنده یا حتی بهبود کیفیت صفحه‌نمایش در لیست نکات قابل توجه در آیفون ۸ قرار می‌گیرند اما جدا از موارد یادشده، هیچ قابلیت جدید و نوآورانه‌ای نیست که کاربران را به خرید این محصول ترغیب کند.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست اپل تمامی قابلیت‌های جدید را برای آیفون گران‌قیمت‌تر یعنی iPhone X‌ کنار گذاشته است. هرچه که سیاست اپل باشد، باید پذیرفت آیفون ۸ به روزرسانی جزئی در مقایسه با نسل پیشین آیفون‌های این شرکت به حساب می‌آید.

اگرچه این محصول شاید نظر مشتاقان و طرفداران این برند را به خود جلب کند اما در حد و اندازه‌ای نیست که المان‌های لازم را برای ترغیب کاربران پلتفرم‌های دیگر برای ورود به دنیای محصولات اپل و اکوسیستم بسته این شرکت داشته باشد.

Google Pixel 2 XL
چطور ممکن است یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از نگاه بسیاری از سایت‌ها در لیست مایوس‌کننده‌ترین محصولات سال ۲۰۱۷ قرارگیرد؟ تنها یک دلیل به این منظور وجود دارد و آن بهره‌مندی پیکسل ۲ ایکس ال از یکی از بی‌کیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌هایی است که در بازار گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم.

گوگل در سال گذشته میلادی گوشی‌های سری پیکسل را برای ارائه نمایشی از بهترین قابلیت‌های اندروید معرفی کرد و حالا در دومین تلاش، در ارائه پرچمداری قدرتمند و تمام عیار به بازار ناکام مانده است.

گوگل در بحث عملکرد، با استفاده از پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵ گزینه‌ای با قابلیت بالا را به کار بسته است. در بحث عملکرد دوربین نیز با استفاده از ترکیبی که بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند را در کنار بهره‌مندی از قابلیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قرار داده محصولی سطح بالا را روانه بازار کرد.

این شرکت حتی از نسبت ۱۸:۹ در صفحه‌نمایش استفاده کرد که گزینه‌ای مدرن برای گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۷ میلادی به حساب می‌‌آید. با تمام این احوال، گوگل موفق نشد صفحه‌نمایشی با کیفیت بالا و قابل اعتماد را پیش روی مشتاقان قرار دهد.

در همین راستا، بلافاصله بعد از عرضه این گوشی هوشمند به بازار، شکایت‌های کاربران با موضوعاتی نظیر زاویه دید نامناسب صفحه‌نمایش یا حتی مواردی نظیر پیکسل‌سوختگی یا حتی نمایش محتویات با حالتی رنگ و رو رفته، آغاز شد. این موارد، از پرچمداری در سطح پیکسل ۲ ایکس ال با قیمتی بالا، بعید به نظر می‌رسید.

Sony Xperia XZ
روند ادامه‌دار تولید پرچمدارهای رده بالای سونی برای عرضه در بازار گوشی‌های هوشمند همچنان با طراحی سنتی ادامه دارد. سونی همچنان به طراحی Omnivision وفادار مانده تا گوشی‌های ۲۰۱۷ این شرکت نیز همچنان مشابه با ترکیبی باشند که سال گذشته و حتی سال‌های پیش از آن شاهد بوده‌ایم.

در این بین، قدرتمندترین گوشی سونی در سال جاری یعنی Xperia XZ وعده‌های بسیاری داده که از برآورده کردن آن‌ها ناتوان مانده است. صفحه‌نمایش 4K این گوشی هوشمند، مصرف بیشتر باتری را به دنبال داشته و این در حالی است که افزایش رزولوشن به این سطح، در اندازه ۵.۵ اینچی صفحه‌نمایش، تاثیر چندانی ندارد.

علاوه بر این، مشکلاتی نظیر گرم شدن غیرطبیعی گوشی را شاهد هستیم و قابلیت فیلم‌برداری ۹۶۰ فریم بر ثانیه نیز بیشتر قابلیتی نمایشی است تا کاربردی. در این بین، شاید عملکرد باتری، ناامیدکننده‌ترین قابلیت این پرچمدار سونی باشد.

باتری Xperia XZ سریع‌تر از حد معمول دشارژ شده و معمولاً باید دو بار در طول ۲۴ ساعت آن‌را به شارژر وصل کنید تا امکان استفاده و برآورده کردن نیازهای شما را برآورده کند. به این ترتیب، می‌توان Xperia XZ را پرچمداری با ضعیف‌ترین عملکرد باتری در بازار گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۷ میلادی به حساب آورد.

Moto X4
آنچه که به نظر گوشی هوشمندی سطح بالا با ابعاد جمع و جور بود در پایان، یک شکست محسوس لقب گرفت. منظور ما Moto X4 است که انتظارات را از موتورولای تحت حمایت لنوو افزایش داده بود اما در پایان، این محصول به نقطه ضعف سری ایکس تبدیل شد

در راس قابلیت‌های این محصول، دوربین موتو ایکس ۴ با ترکیب دوگانه و البته عملکرد ناامیدکننده قرار دارد که از آنچه پیش از این در قالب ترکیب سنسورهای رنگی+مونوکروم موتورولا دیده بودیم فاصله گرفته و به سمت ترکیب واید انگل و تله‌فوتو رفته است. در حالت واید انگل، Moto X4 تصاویری با اعوجاج و نویز زیاد را به ثبت می‌رساند. این در حالی است که لنز اصلی تله فوتو هم نمی‌تواند داینامیک رنج را در سطح مناسب، مدیریت کند.

این مشکلات به کنار، موتو ایکس ۴ یکی از کندترین دوربین‌ها را در بازار کنونی به خود اختصاص داده است. موتو ایکس ۴ در ادغام قابلیت‌های جذاب پرچمدارهای سال جاری نظیر صفحه‌نمایش کشیده با حاشیه‌های باریک و پشتیبانی از استانداردهایی نظیر HDR هم ناکام مانده است. در طرف مقابل، حاشیه‌های زیاد صفحه‌نمایش، بیرون زدگی زیاد دوربین و موارد منفی دیگری را شاهد هستیم.

HTC U11
اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۷ میلادی هم نتوانست توجه مشتاقان بازار گوشی‌های هوشمند را به خود جلب کند. بخش تولید گوشی‌های هوشمند این شرکت توسط گوگل خریداری شد اما بهترین گوشی هوشمند این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی یکی از مایوس‌کننده‌ترین محصولاتی بود که در سال جاری میلادی به بازار عرضه شد.

این محصول فاقد پشتیبانی از استانداردهایی نظیر HDR بوده و ترکیب بزرگ و قدیمی را در ساختار بدنه، پیش روی مشتاقان قرار می‌دهد. استفاده از دستیار دیجیتالی نه چندان محبوب و کاربردی در کنار تعبیه قابلیتی عجیب برای فشار دادن بدنه گوشی از جمله مواردی است که در لیست قابلیت‌های نه‌چندان جذاب HTC U11 قرار می‌گیرد.

البته U11 اساس و پایه یک پرچمدار قابل قبول نظیر پردازنده اسنپ دراگون ۸۳۵، شش گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی را در مقابل شما قرار می‌دهد. این محصول از دوربینی با کیفیت هم بهره می‌برد. با وجود این، در مقایسه این محصول با پرچمدارهایی نظیر گلکسی اس ۸ یا وان پلاس ۵ تی هیچی دلیلی وجود ندارد تا HTC U11 را به شما پیشنهاد کنیم.

Asus ZenFone AR
ایسوس با پرده‌برداری از ZenFone AR در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۷ میلادی، شرایطی را تداعی کرد که در قالب آن به نظر می‌رسید با یکی از نوین‌ترین محصولاتی که از قابلیت‌های متمرکز روی آینده‌نگری بهره‌مند شده روبرو هستیم. این گوشی هوشمند از پروژه تانگوی گوگل و تکنولوژی واقعیت افزوده در کنار پلتفرم دی دریم و تکنولوژی واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند. با وجود این، گوگل تغییراتی در پروژه سخت‌افزار محور واقعیت افزوده خود ایجاد کرد.

در ادامه، واقعیت افزوده به تکنولوژی تبدیل شد که تمرکز اپل را در iOS 11 به دنبال داشت. این در حالی است که گوگل راهکار نرم‌افزار محور خود یعنی ARCore را برای گوشی‌های هوشمند ارائه کرد تا نیاز به استفاده از سنسورهای مخصوص در گوشی‌های هوشمند مرتفع شود.

پلتفرم DayDream VR گوگل هم موفقیت چندانی بدست نیاورد و به این ترتیب Zenfone AR بیش از پیش گوشه نشین شد. با این تفاسیر، در حالی که به نظر می‌رسد این گوشی هوشمند از المان‌های لازم برای رقابت با پرچمدارهای سطح بالای بازار بهره می‌برد در ادامه، خیلی سریع و با تغییر شرایط، از دور رقابت خارج شد.

LG G6
اگر از روی کاغذ نگاهی به مشخصات LG G6 داشته باشید به نظر می‌رسد همه چیز حساب و کتاب شده و سر جای خود قرار داد. این محصول از صفحه‌نمایشی با حاشیه محدود و نسبت ۱۸:۹ با پشتیبانی از HDR10 بهره می‌برد که در کنار کیفیت ساخت مناسب، دوربین منحصر به فرد واید انگل و ظاهر جذاب قرار گرفته است.

این محصول، یکی از اولین گوشی‌های هوشمند سال جاری میلادی است که ترکیب با حاشیه صفحه‌نمایش محدود را پیش روی مشتاقان قرار داد. نکته قابل توجه آنکه، این امر پیش از حضور گلکسی اس ۸ در بازار کلید خورد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه الجی جی ۶ تقریبا در بازه زمانی به بازار عرضه شد که جذاب‌ترین و چشم‌نوازترین پرچمدار تولید شده توسط سامسونگ تا به امروز، پیش روی مشتاقان قرار گرفت. رقابت این دو محصول، مطمئنا با شکست الجی همراه می‌شد.

اینکه LG G6 از پردازنده سال گذشته میلادی یعنی اسنپ دراگون ۸۲۱ بهره‌مند شده نیز به نوبه خود به ضعیف‌تر شدن جی ۶ در مقابل رقبا کمک کرد اما نکته مهم‌تر، رابط کاربری شرکت الجی بود که مجالی برای دفاع از این محصول باقی نمی‌گذاشت.

رابط کاربری شرکت الجی از باگ‌هایی رنج می‌برد که به ایجاد وقفه‌های ناخوشایند در اجرای برنامه‌های مختلف منجر شده، گاه و بیگاه صفحه‌نمایشی سیاه رنگ را در مقابل شما قرار می‌دهد و مملو از وقفه‌ها و توقف‌های غیر معمول است. این امر باعث شد محصولی با طراحی و کیفیت مناسب، به راحتی در مقابل رقبا به زانو درآید.

Blackberry KEYone
در سال گذشته میلادی، بخش موبایل شرکت بلک بری در حالی که در بستر مرگ بود بار دیگر با پشتیبانی شرکت TCL احیا شد و به بازار بازگشت. با وجود این، در اولین ورود به بازار پس از روایت یادشده، Blackberry KEYone پیش روی مشتاقان قرار گرفت که در همان بدو ورود به بازار، ناامیدی را کلید زد.

نکته نه‌چندان جذاب در ظاهر این محصول، صفحه‌کلید QWERTY است که بخش زیادی از نمای جلوی گوشی را اشغال کرده تا تنها فضای ۴.۵ اینچی صفحه‌نمایش در مقابل شما قرار گیرد. البته این صفحه‌کلید با پشتیبانی از جسچرها یا همان نمایه‌های لمسی حرکتی، پیمایش در میان منوهای رابط کاربری را تسهیل کرده است.

با وجود این، عملکرد کلی این گوشی هوشمند در سطحی پایین‌تر از آنچه در رقابت میان پرچمدارهای سطح بالای بازار شاهد هستیم قرار می‌گیرد. این امر در زمینه قیمت این گوشی هوشمند هم صادق است. KEYone از پردازنده میان رده‌ هم بهره‌مند شده تا در مقایسه با دیگر رقبا، محصولی از پیش بازنده باشد.

reza.seven

سلام ، رضا کلانی هستم اهل پایتخت مقاومت ایران ،شهر دزفول با مدرک مهندسی مکانیک : علاقه مند به دنیای خودروها ،عکاسی،فناوری و نرم افزار در خدمت شما هستم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا