خانه » آموزش های برنامه نویسی اندروید » آموزش اندروید استودیو » آموزش برنامه نویسی اندروید با اندروید استودیو (بخش پنجاه و هفتم: خواندن از فایل Text در دایرکتوری معین )

آموزش برنامه نویسی اندروید با اندروید استودیو (بخش پنجاه و هفتم: خواندن از فایل Text در دایرکتوری معین )

در بخش قبلی در مورد چک کردن این که آیا فایلی با اسم و دایرکتوری داده شده، وجود دارد، صحبت کردیم.

دیدیم که با استفاده از یک مسیر دایرکتوری و نام یک فایل در حافظه ی خارجی می توان ، امکان وجود یا عدم وجود فایل را بررسی نمود.

خواندن از فایل های مختلف بستگی به نوع فرمت آن ها و نحوه استفاده از آن ها در پروژه ممکن است با هم تفاوت داشته باشند.

در این بخش می خواهیم با استفاده از یک فایل Text ، آموزش نحوه خواندن از همان فایل آموزش قبلی و همان مسیر را به شما آموزش دهیم.

من یک پروژه در اندروید استودیو، به نام Read-File-Gsm ایجاد می کنم.

به سراغ قسمت جاوای برنامه رفته و کدهای زیر را برای خواندن از فایل text ، در قسمت MainActivity.java و در متد ()onCreate می نویسم.

String fileName = "1.txt";
        String baseDir = Environment.getExternalStorageDirectory().getAbsolutePath();
        String pathDir = baseDir + "/Android/";

        File myfile = new File(pathDir + File.separator + fileName);

        try {
            String contents = new Scanner(myfile).useDelimiter("\\A").next();
            Toast.makeText(getApplicationContext(),contents, Toast.LENGTH_SHORT).show();

        } catch (FileNotFoundException e) {
            e.printStackTrace();
        }

شرح کد:

 

فرض می کنیم فایلی به صورتی که در تصویر مشاهده می کنید وجود دارد.

و محتویات آن به این شکل است:

پس مشخصات این فایل بدین صورت است:

      Name: 1.txt

/Directory: /Android

Content: Gsm Developers

پس مثل بخش قبلی ، نام و دایرکتوری فایل را به صورت زیر در کدجاوای پروژه مشخص می کنیم:

String fileName = "1.txt";
String baseDir = Environment.getExternalStorageDirectory().getAbsolutePath();
String pathDir = baseDir + "/Android/";

در مرحله ی بعدی یک شی به نام myfile از کلاس File می سازیم و با استفاده از مسیر دایرکتوری که به برنامه گفتیم و نام فایلی که می خواهیم آن را تعریف می کنیم.

File myfile = new File(pathDir + File.separator + fileName);

در قسمت اول، pathDir یعنی مسیر دایرکتوری و در قسمت سوم، fileName یعنی همان نام فایل از ورودی های سازنده برای این شی می باشند.

تا این قسمت، همه چیز مثل بخش قبلی بود. ولی برای خواندن از آن فایل Text می خواهیم کدهای آن را بنویسیم.

کد زیر محتویات داخل فایل تکست را می خواند و آن را تبدیل به رشته String می کند.

String contents = new Scanner(myfile).useDelimiter("\\A").next();

در قسمت بعدی که اختیاری است، با استفاده از پیغام Toast محتویات رشته که در واقع محتویات فایل Text است را به کاربر نمایش می دهیم.

Toast.makeText(getApplicationContext(),contents, Toast.LENGTH_SHORT).show();

به دلیل آن که فایل ممکن است در حافظه موجود نباشد یا به هر دلیلی قابل خواندن نباشد، دو کد قبلی را در ساختار try-catch می نویسیم.

try {
       String contents = new Scanner(myfile).useDelimiter("\\A").next();
       Toast.makeText(getApplicationContext(),contents, Toast.LENGTH_SHORT).show();
        }
catch (FileNotFoundException e) {
       e.printStackTrace();
        }

عدم رعایت این موضوع ، ممکن است منجر به خطای کامپایلر شود.

پروژه را Run می کنیم.

کد کامل MainActivity.java

package com.gsm_developers.read_file_gsm;

import android.os.Environment;
import android.support.v7.app.AppCompatActivity;
import android.os.Bundle;
import android.widget.Toast;

import java.io.File;
import java.io.FileNotFoundException;
import java.util.Scanner;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {

    @Override
    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
        setContentView(R.layout.activity_main);

        String fileName = "1.txt";
        String baseDir = Environment.getExternalStorageDirectory().getAbsolutePath();
        String pathDir = baseDir + "/Android/";

        File myfile = new File(pathDir + File.separator + fileName);

        try {
            String contents = new Scanner(myfile).useDelimiter("\\A").next();
            Toast.makeText(getApplicationContext(),contents, Toast.LENGTH_SHORT).show();
        }
        catch (FileNotFoundException e) {
            e.printStackTrace();
        }
    }
}
   

لینک کوتاه مطلب : http://www.gsm-developers.com/?p=17526

درباره ی Arash

طراح سایت و برنامه نویس

همچنین ببینید

آموزش برنامه نویسی اندروید با اندروید استودیو (بخش پنجاه و ششم: بررسی امکان وجود فایل در دایرکتوری معین )

یک دیدگاه

  1. خیلی ممنون بابت آموزش هاتون ،
    با حوصله و مفید هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *